ماشینی که شما را یاد گذشته می ندازد
ماشينی که شما را به ياد گذشته می اندازد
یک خودروی جمع و جور، ارزان و کم دردسر که با تمام ضعف هایش،آن قدر دوست داشتنی بود که کسی از داشتنش خاطره بدی یادش نمانده باشد.یک «ژیان» بودو کلی قابلیت منحصر به فرد.از کوچک و کم جا بودنش گرفته تا کمک فنرهای عجیب و غریبو موتور دوسیلندره و سیستم خنک کننده و بخاری سرخودی کههوای گرم موتور را می فرستاد داخل اتاق تا سرنشینانش را در روزهای سرد، گرم کند.از همه جالب تر و خاطره انگیزتر،دنده اش بود که به جای بالا و پایین شدن، جلو و عقب می رفت.در یک مسیر افقی و وسط مسیر راهش را پیدا می کرد و دنده به دنده می شد.دهه شصتی ها ژیان را با «قرقی» معروف سریال چاق و لاغر می شناسند.ژیانی که بدون راننده حرکت و توقف می کرد و یک خودروی هوشمند بود.شاید اصلا به خاطر همین ویژگیها باشد که یک ماشین نسبتا ضعیف، ارزان و کوچک، هنوز لبخند شیرینی روی لبان کسانی می نشاند که یادی از ژیان کرده باشند.ژیان از کجا آمد؟کارخانه سیتروئن در فرانسه، جایی بود که در سال ۱۹۶۷ برای اولین بار،این خودرو را به بازار عرضه کرد.خودرویی که ما به نام ژیان میشناسیم، نامش «Dyane» است.دایان را بر پایه شاسی و پیشرانه خودروی نسل قبلش یعنی «CV۲» ساخته بودند.شاید بهتر آنکه بگوییم او یک مدل تغییر چهره از نسل قبل است.دایان یا همان ژیان، حاصل تلاش شرکت سیتروئنبرای رقابت با غول رقیب هموطنش یعنی کمپانی خودروسازی«رنو» بود.شرکتی که رنو ۴(مدل قبلی رنو ۵) را تولید کرده بود و دایان قرار بود رقیب آن باشد.دایان با موتورهای ۴۳۵ و ۶۰۲ سیسی دو سیلندر تخت هواخنک به بازار آمد.خودرویی که در نوع ۶۰۲ سی سی اش حدود ۳۵ اسب بخار نیرو تولید می کردو جالب این که با همین قدرت اندک سرعتش به ۱۱۸ کیلومتر در ساعت هم میرسید.آن هم به واسطه وزن بسیار کم خودرو.فقط ۵۷۰ کیلوگرم. مصرف دایان هم حیرت انگیز بود.تنها 4 لیتر در هر۱۰۰ کیلومتر.باک دایان ظرفیت ۳۰ لیتر بنزین را داشت.جعبهدنده چهار حالته دایان با آن فرم خاص تعویض فشاریو ترمز دستی که چرخهای جلو را قفل میکرد هم از جمله ویژگی های جالب دایان بود.سیستم تعلیق دایان، هنر سازندگانش را کامل می کرد.سیستمی که هنوز هم یکی از عجایب مهندسی مکانیک به شمار می رود.فنرهای مستقل برای هر چرخ که به بازوهایی ضربدری متصل بودند،بهترین جاذب ضربه و دافع فشار کابین شدند.قابلیتی که حتی شرکت عظیمی مثل مرسدس بنز را به تکاپو انداخت.با دستکاری در یک شفت مرکزی، میشد ارتفاع خودرو را به دلخواه کم و زیاد کرد.به همه این ها اضافه کنید مرکز ثقل پایین دایان را که باعث شده بودتا حتی در صورت چرخشهای شدید، واژگونی یا همان چپشدگی رخ ندهد.دایانی که ژیان شدسال ۱۳۴۷ وقتی اولین محموله خودروهای دایان فرانسوی به ایران رسید،ایرانی ها نام دایان فرانسوی را «ژیان» گذاشتند.لقبی که معمولا و در حکایت های ایرانی ، لقب شیرها بود و به معنای خشمگین و درنده.ژیان اما بر خلاف ظاهر ترسناکش قلبی مهربان داشت و همین دوست داشتنی ترش می کرد.اما ژیانهای ایرانی همه Dyane نبودند.ژیان هایی که برای مونتازبه ایران آمده بودند چند نوع بودند.نام اصلی مدل پیکاپ Méhari و مدل واگن در اصل سیتروئن Acadiane بود."
ژیان های ایرانی حتی کولر هم داشت.با سیستمی شبیه کولرهای آبی خانگی. پوشالهایی پشت داشبورد تعبیه شده بودندکه با ریختن آب یا قرار دادن گونی یخ با عبور جریان هوا، باعث وزیدن باد خنک ملایمی میشد.برای روزهای سرد سال هم ژیان یک همراه وفادار بود.بخاری داشت. یک بخاری که البته گرمایش همان هوای گرم داخل موتور بود.ژیان ویژگی های منحصر به فرد دیگری هم داشت.یک هندل در جلو ماشین که در مواقعی که استارت کار نمی کرد می شدبا چرخاندن آن به صورت دستی موتور ماشین را روشن کردارتفاع چراغهای جلو را تنظیم کرد.به همه این ها اضافه کنید سقف جمع شونده برزنتیو قابلیت درآوردن صندلی های ژیانو استفاده به عنوان نیمکت در پیک نیک ها و سفرهای تفریحی."
با همه این ویژگی ها می شد حدس زد ژیان به راحتیجایش را به سرعت در میان ایرانی ها باز می کند.طوری که تا سال ۱۳۵۹ که تولید ژیان هم زمان با ماههای آغاز جنگ تحمیلیو به دلیل فشار اقتصادی ارز بری متوقف شد،حدود یک میلیون و ۴۴۴ هزار و ۵۸۳ دایان،253هزار و ۳۹۳ آکادینو ۱۴۴ هزار و ۹۵۳ دستگاه مهاری ایرانتولید و فروخته شد
+ نوشته شده در چهارشنبه سی ام مرداد ۱۳۹۲ ساعت 0:45 توسط Doris
|
سلام